Veelgestelde vragen
Hoe weet ik of mijn klacht spoed heeft?
70% van de mensen vindt online het antwoord op de vraag of hun klacht kan wachten. Bezoek de website van www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl voor advies over uw medische klacht.
Ik heb een onderzoek gehad, hoe kom ik aan de uitslag?
Voor uitslagen van onderzoeken is het de bedoeling dat u zelf contact opneemt.
Wanneer is de uitslag bekend?
Laboratoriumonderzoek: meestal binnen 5 werkdagen.
Kweekjes of pathologisch onderzoek: meestal na 5 werkdagen.
Uitstrijkjes via het Bevolkingsonderzoek (BVO): meestal binnen 2-3 weken. U krijgt hiervan de uitslag thuis gestuurd.
Waar kunt u de uitslag opvragen?
Online via Uw Zorg Online: de uitslag is te vinden in uw Dossier bij “uitslagen van onderzoek”. Als u vragen heeft over de uitslag kunt u een bericht (e-consult) sturen naar de huisarts. Wij proberen deze binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch: voor de uitslag van uw medisch onderzoek vragen wij u te bellen naar de assistente om te vragen of de uitslag binnen is. De assistente zal in de meeste gevallen een terugbelafspraak voor u inplannen bij de huisarts. De arts belt u dan op de afgesproken dag om de uitslag te bespreken. U bent zelf verantwoordelijk voor het opvragen van de uitslag van uw medisch onderzoek.
Ik ben niet ingeschreven, kan ik toch een afspraak krijgen?
Een passant is iemand die niet is ingeschreven in de praktijk van de huisarts, die hulp van spoedeisende aard nodig heeft.
De verzekering vergoedt in principe dus alleen de rekening van een passant, als het om een spoedgeval gaat en de patiënt geen eigen arts in de buurt heeft. Zo niet, dan kan het zijn dat u de rekening niet vergoed krijgt.
Heeft u een Nederlandse verzekering: dan dienen wij de kosten in bij uw verzekering. Heeft u geen Nederlandse verzekering: dan ontvangt u een factuur van ons die u contant af dient te rekenen op de praktijk. De factuur kunt u zelf bij uw zorgverzekering indienen.
Ik wil graag geholpen worden door een vrouwelijke huisarts, kan dat?
In principe is dat mogelijk, mits de praktijk waarbij u ingeschreven staat een vrouwelijke arts in dienst heeft. Uiteraard kan het zijn dat in geval van spoed er geen vrouwelijke arts beschikbaar is, u zult dan worden geholpen door een van haar collega’s.
Waarom herhaalt de huisarts geen medicijnen van de specialist waar ik onder behandeling ben?
Zolang u in behandeling bent bij een specialist, maakt de specialist uw recepten. Ook de stoprecepten.
Mogelijk herhaalde uw vorige huisarts dit wel voor u. Maar wij herhalen deze medicatie niet. Wij zien dit als een belangrijke veiligheidsmaatregel. Wij kunnen namelijk niet controleren of u de juiste medicatie krijgt. En ook niet of het de juiste dosering en de juiste duur is. Daarnaast kunnen wij ook niet controleren of u de juiste controles krijgt. Het is dus voor uw eigen veiligheid. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Hoeft u niet meer bij de specialist terug te komen, bijvoorbeeld omdat het al langere tijd goed gaat? En vraagt hij of zij de huisarts de zorg weer over te nemen? Dan zullen we vanaf dat moment WEL de medicatie herhalen. Dit gebeurt altijd nadat wij een brief van de specialist hebben ontvangen.
Waarom zien mijn medicijnen er ineens anders uit?
Dat komt door de zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars bepalen welk merk medicijnen zij vergoeden. En welke niet. Zij bepalen dus ook welk merk medicijnen de apotheken moet leveren. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeursmerk van de zorgverzekeraar is vaak tijdelijk. Meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het merk kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. Wilt u toch uw oude merk pillen? Dan moet u dit zelf betalen. Wij als huisartsen en apothekers vinden dit ook erg vervelend. We hebben op landelijk niveau onze zorgen hierover gedeeld.
Ik ga op vakantie en gebruik medicijnen. Heb ik een medicijnverklaring nodig?
Over het algemeen is een medicijnverklaring verplicht als uw medicijnen onder de Nederlandse Opiumwet vallen meeneemt op reis. Welke verklaring u nodig heeft, is afhankelijk van het land waar u naartoe reist en hoe lang uw reis duurt.
Vul de Medicijnen mee op reis-hulp in: https://app.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis/advies-verklaringen en u krijgt advies op maat. Dit duurt hooguit enkele minuten.
Heb ik een verwijzing nodig?
Wanneer u een verwijzing wilt naar een andere zorgverlener dient u altijd op consult bij de huisarts te komen. De huisarts bepaald samen met u of een verwijzing noodzakelijk is.
Wanneer is er geen verwijzing nodig?
- Als u onder behandeling bent van een specialist vanwege een chronische aandoening
- Als u wordt overgedragen van de generalistische basis ggz naar de gespecialiseerde ggz en omgekeerd. Een melding aan de huisarts volstaat.
- U kunt meestal zonder verwijzing naar:
-
- fysiotherapeut,
- diëtist,
- oefentherapeut,
- ergotherapeut,
- logopedist,
- podotherapeut,
- huidtherapeut.
Verwijzing kan wel nodig zijn voor fysio- of oefentherapie bij een chronische indicatie.
Twijfelt u of een verwijzing nodig heeft, kijk dan op www.verwijsafspraken.nl.
Ik moet een rijbewijskeuring laten doen, kan dit bij jullie?
Deze informatie staat op onze website zie: https://www.gezondheidscentrumhoogland.nl/rijbewijskeuringen-en-reisadvies/
Kan ik reisadvies aanvragen?
Deze informatie staat op onze website zie: https://www.gezondheidscentrumhoogland.nl/rijbewijskeuringen-en-reisadvies/
Kan de huisarts een medische verklaring afgeven?
Deze informatie staat op onze website zie: https://www.gezondheidscentrumhoogland.nl/medische-verklaring/